søndag 7. februar 2010

Utbyttet av "sjanger skrivedagen"

Som nevnt i tidligere innlegg skulle vi spesialisere oss på et par sjangere til eksamen. Vi hadde fått i lekse å skrive "ferdig" en tekst som vi skulle jobbe videre med på skolen - dette var bare øvelse til tentamen/eksamen. Den "ferdig" skrevede teksten skulle bli lest av en annen i klassen som hadde valgt samme oppgave. På denne måten kunne vi få et innbikk i hvordan andre hadde valgt å løse oppgaven, noe som var interessant å se. Vi skriver mye av det samme. Tekstene begyner med det samme og konkluderer med det samme. *Kanskje ikke så rart ettersom at vi hadde valgt samme oppgave... Etter å ha lest teksten en gang skulle vi notere oss ting vi syntes var bra og ting som kanskje burdre rettes opp som skrivefeil, for lange setninger, uklare setninger osv. etter å ha fått tilbakemelding på egen tekst fikk vi tid til å skrive videre.

For å kunne få noe utbytte av et slikt opplegg er jeg avhengig av god tilbakemelding - gjerne også fra læreren. Når en medelev retter teksten din kan det hende at skrivefeil og uklare setninger blir oversett og man får ikke noe ut av opplegget og teksten forblir på det samme nivået.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar